PEUGEOT 308 RACING CUP:GEBOREN OM TE RACEN!


 
De ingenieurs van PEUGEOT SPORT hebben zich uitgeleefd op de PEUGEOT 308. Uit hun knowhow is de 308 GTi by PEUGEOT SPORT ontstaan, de meest extreme uitvoering van het 308-gamma. Om daar nog een schepje bovenop te doen, hebben de ingenieurs hieruit een wedstrijdversie ontwikkeld. Met de nieuwe PEUGEOT 308 Racing Cup doet de 308 niet alleen op de weg, maar ook op de circuits van zich spreken!
 
 
Aan de door de designers van PEUGEOT getekende indrukwekkende en aerodynamische vormen van de PEUGEOT 308 Racing Cup is direct te zien dat het hier gaat om een sportwagen die met zijn technologie, prestaties en rijgedrag is gebouwd voor het serieuze racewerk. Onder de motorkap van de 308 Racing Cup vinden we hetzelfde 1.6 THP-motorblok als in de 308 GTi by PEUGEOT SPORT, dat in de eerste ontwikkelingsfase is opgevoerd tot 308 pk, maar liefst 38 pk meer dan in de straatversie!
 
Atletische lijnen
 
De krachtige blik, gespierde rondingen en aerodynamische lijnen geven de PEUGEOT 308 Racing Cup een uitgesproken sportief karakter. Op basis van de PEUGEOT 308, van zichzelf al een temperamentvolle verschijning, hebben de designers de PEUGEOT 308 Racing Cup een heel eigen en uiterst gespierd uiterlijk gegeven.
 
Om ruimte te maken voor de brede wielen is de PEUGEOT 308 Racing Cup voorzien van spatbordverbreders waarmee de totale breedte van de auto op 1910 mm komt, 106 mm breder dan de 308 GTi by PEUGEOT SPORT.
Voor extra downforce op de achterzijde is de auto voorzien van een achterspoiler die is geïnspireerd op het WTCC-reglement.
 
De voor- en achterbumper en de daarop aangebrachte spoilers zijn specifiek en verbeteren niet alleen de aerodynamica, maar geven de auto ook een gespierde, sportieve uitstraling.
De eveneens specifieke 18-inch velgen met slicks of regenbanden (27/65) maken het plaatje helemaal compleet.
 
 
De techniek
 
De 1.6 THP-motor is rechtstreeks afgeleid van de krachtbron van de 308 GTi by PEUGEOT SPORT. De motorspecialisten in Vélizy hebben alles uit de kast gehaald om de sterke concurrentie op de circuits het hoofd te bieden. De motor van de PEUGEOT 308 Racing Cup is daarom voorzien van de turbo van de 208 T16, waarmee hij nu al 308 pk levert. De ontwikkeling van de 308 Racing Cup gaat echter door en er zijn zeker mogelijkheden voor verdere prestatie verbeteringen.
 
Het onderstel van de PEUGEOT 308 Racing Cup, zoals de fusees en de achteras, komt grotendeels overeen met dat van de straatversie. De remmen zijn echter door de ingenieurs aangepast voor het racen, met remklauwen met 6 zuigers. De auto is voorzien van een sequentiële 6-versnellingsbak met schakelflippers aan de stuurkolom.
Ook aan het verlagen van het gewicht is veel aandacht besteed. Het gewicht van de PEUGEOT 308 Racing Cup zal tussen de 1000 en 1050 kg worden gehouden.
 
 
Op het internationale wedstrijdtoneel
 
De PEUGEOT 308 Racing Cup wordt eind 2016 leverbaar voor klanten overal ter wereld. Hij is bedoeld als opvolger van de RCZ Racing Cup, niet alleen in cupwedstrijden maar ook in toerwagenkampioenschappen: de VLN (Duitsland), de CER (Spanje), de CITE (Italië), de BGDC (België) en endurance-kampioenschappen zoals de "24H series".



Exclusief4man